Motor rijden over Zwitserse bergpassen | Hangen in de bochten

Djura

Zwitserland heeft onwijs mooie bergpassen die je sowieso wilt rijden! Maar niet per se met een oude, trage bus waarbij je billen knijpend naar boven en beneden rijdt en daardoor niet meer van de omgeving geniet. Dus ruilden wij Bruno een dagje in voor een snelle BMW motor. We hadden een fantastische dag op de motor in de Zwitserse bergen!

Motor rijden in de bergen, een jongensdroom

Ronny is gek op motor rijden. Na onze wereldreis kocht hij een eigen motor (Kawasaki Z900 voor de geïnteresseerden) en bij iedere zonnige dag gaat hij ermee touren. Af en toe ga ik mee achterop en ik moet toegeven: het geeft echt een gevoel van vrijheid.

Ronny's eigen motor

In Nederland rijden is leuk, maar door de uitdagende bergen van Zwitserland rijden is natuurlijk nog heel veel toffer. We hadden weinig voorbereid voorafgaand aan onze vakantie in Zwitserland, maar omdat Ronny dit heel graag wilde doen had ik alvast gekeken waar we dan het beste een motor zouden kunnen huren. Dat bleek Thun te zijn. Thun is een aardig grote stad (voor Zwitserse begrippen) en ligt vlakbij mooie meren en meerdere bergpassen. Ideaal!

Langs de Thunersee en Brienzersee

Om 9 uur staan we klaar bij Moto Center om de gereserveerde BMW GS 1250R op te halen. We zien hem al gelijk klaar staan en ik denk: oeh, die is groot! We hebben expres een motor gekozen waar ik comfortabel achterop kan zitten, maar die is dus ook gelijk een stuk groter dan wat we thuis gewend zijn. Wel zit er van alles op en aan. Stoelverwarming, cruise control en veel meer luxe snufjes. En hij zit inderdaad super!

Na het gebruikelijke papierwerk kunnen we op pad. Ronny rijdt ermee weg alsof hij de motor al jaren kent en het duurt niet lang voordat we Thun uit zijn en langs de noordkant van de Thunersee rijden. Deze weg kronkelt langs het felblauwe meer en is gelijk een super start van de dag. Ook een mooie manier om de motor goed te leren kennen voordat we aan het uitdagendere werk beginnen!

Daarna komen we via Interlaken bij de Brienzersee en ook hier kronkelt aan de noordkant van het meer een leuke weg langs het blauwe water. Bij Brienz stoppen we even voor een koffiestop en dan gaan we verder. Op naar de eerste bergpas van vandaag!

Sustenpas – Gotthardpas – Furkapas – Grimselpas

We beginnen met de Sustenpas (wegnummer 11) en dat is een waanzinnig begin. Al snel klimmen we naar hoogtes vanaf waar je perfect zicht hebt op de besneeuwde bergtoppen die ons omringen. Ook fijn: de wegen zijn in goede staat, lekker breed en schoon van sneeuw en gruis.

Check van tevoren altijd de weersvoorspellingen voordat je in de bergen gaat rijden. Wij waren in september in Zwitserland en hadden stralend weer, maar een paar dagen eerder waren bergpassen nog afgesloten door sneeuwval! Dat kan dus gewoon gebeuren, ook in de (na)zomer. Bereid je altijd goed voor! Je kunt de verkeersinformatie van bergpassen in de Alpen checken op deze site.

Bij Hotel Steingletscher maken we een korte drinkstop en kunnen we de omgeving echt even op ons in laten werken. Het is schitterend en zo’n vette ervaring om hier te rijden!

De Sustenpas wordt niet veel gebruikt als doorgaande weg en daardoor is het er rustig rijden. Onderweg kom je vooral andere toeristen en heel veel motorrijders tegen. De Sustenpas is onder deze snelheidsduivels mega populair en wordt vaak samen gereden met de Furkapas en Grimselpas, zoals wij ook gaan doen. Deze route wordt ook wel de driepassentocht genoemd.

De Sustenpas eindigt in het plaatsje Wassen en vanaf daar gaan we een stukje van de Gotthardpas op. Je merkt dat het hier gelijk veel drukker is, omdat de Gotthardpas veel gebruikt wordt als alternatief voor de Gotthardtunnel, waar vaak een lange file voor staat. Gelukkig hoeven we maar eventjes in de drukte te rijden, want al snel komen we bij Hospental en daar gaan we de Furkapas op.

Hospental ligt op 1.493 meter boven zeeniveau en de Furkapas ligt op een hoogte van ruim 2.400 meter. Met veel haarspeldbochten klimmen we snel naar grote hoogtes en ondanks dat we inmiddels al veel haarspeldbochten hebben gereden vandaag, blijft het spannend op zo’n motor. De hellingsgraad van de weg in combinatie met de scherpe bochten en het schuin gaan van de motor geven mij in ieder geval kriebels in mijn buik!

En dan is het alweer tijd voor de laatste bergpas. Bij Gletsch slaan we rechtsaf en gaan we de Grimselpas op. In de eerste kilometers trotseren we 12 haarspeldbochten en daarmee zitten we gelijk weer lekker hoog in de bergen. Vanaf de Grimselpas kijken we de diepte in, naar de bergmeren die lager liggen. Het is spectaculair! De combinatie van de omgeving en het motor rijden is uniek en een fantastische ervaring.

De driepassentocht in Zwitserland: wij zijn fan!

Na de Grimselpas zakken we weer af naar lagere niveaus en rijden we langs de zuidkant van de Brienzersee en de Thunersee terug naar de motorverhuur. Na zo’n 250 kilometer rijden door de bergen doen onze lichamen best pijn, maar dat boeit niet. Dit was echt top! Spannend, mooi, leuk, een nieuwe ervaring. Alles wat je van een heerlijke vakantiedag kunt verwachten.

Dus heb je een motorrijbewijs (en genoeg rij ervaring), dan is dit een motorroute die op je bucketlist moet!

Lees meer over onze roadtrip door Zwitserland

Verder lezen?

Misschien vind je dit ook leuk

Zwitersland

Ticino: het Italiaanse deel van Zwitserland

Slovenië

Roadtrippen door Slovenië? Stop bij deze highlights

Slovenië

Rijd de Vršič bergpas tussen Bovec en Kranjska Gora

Zwitersland

Kies deze budgetvriendelijke én prachtige hike naar Schäfler

Zwitersland

Hike van Hoher Kasten naar Saxer Lücke

Oostenrijk

Rijd de Grossglockner Hochalpenstrasse met de motor

Even voorstellen

Hi, wij zijn Ronny & Djura

Gek op reizen, vrijheid en onze bus Bruno. Hoe minder vastigheid, hoe beter! Daarom zijn we sinds 2022 fulltime op pad en parttime aan het werk als digital nomads. Een droomleven! Want dromen zijn er om na te jagen, toch?

Leer ons beter kennen