Scooter rijden in Azië | Onze ervaringen & tips
Tijdens onze wereldreis hebben we honderden kilometers afgelegd op de scooter. Vooral in Zuidoost-Azië is het een ideaal vervoersmiddel. Je kunt er op elke hoek van de straat eentje huren, het geeft je vrijheid en flexibiliteit en het is spotgoedkoop. Nou is het verkeer en de conditie van de wegen wel wat anders dan bij ons in Nederland en dat maakt rondrijden met een scooter in Azië soms best uitdagend. We vertellen je wat wij geleerd hebben van onze vele uren op de scooter in Azië!
- Het chaotische verkeer
- Onze tips voor scooter rijden in Azië
- De staat van de weg
- Laat je niet opjutten
- Als er toch iets mis gaat
- Pech onderweg
- Tanken
- Automatische en semi-automatische scooters
- De leukste scootertochten in Azië
Voordat je gaat rondrijden met een gehuurde scooter in Azië, raad ik je aan om ook onze tips voor het huren van een scooter te lezen. In dit blog vind je namelijk informatie over belangrijke zaken, zoals of je wel / niet verzekerd bent tijdens het scooteren in Azië.
Het chaotische verkeer
Als je voor het eerst in een Aziatische stad bent, is het iets dat gelijk opvalt: ongeorganiseerde drukte op de weg! Scooters, auto's, bussen, fietsers, straathonden, wandelaars, het gaat allemaal kriskras door elkaar heen. Een vrachtwagen snijdt je af, een kip rent ineens de weg op of je wordt rechts ingehaald, allemaal normale situaties in het Aziatische verkeer. ;-)
Onze tips voor scooter rijden in Azië
Op het eerste oog lijkt het verkeer een grote chaos, maar als je je al wat langer in het Aziatische verkeer begeeft zul je merken dat er wel iets van logica in zit. Met deze tips en (ongeschreven) verkeersregels verklein je de kans op ongelukken.
- Ons belangrijkste advies: rijd voorspelbaar en go with the flow. Rijd gewoon rustig mee met de rest van het verkeer en ga niet ineens op je rem staan (tenzij het écht nodig is natuurlijk) of een andere kant op zonder waarschuwing. Als de andere weggebruikers vooraf kunnen inschatten wat je gaat doen, zul je zien dat ze hier vanzelf op inspelen.
- Het grootste voertuig neemt voorrang. Als jij op een scooter rijdt en er komt een bus aan, dan rekent de buschauffeur erop dat je plaats voor hem maakt. Of je officieel voorrang hebt of niet, dat doet er niet toe.
- In behoorlijk wat landen in Zuidoost-Azië rijden ze aan de linkerkant van de weg. Bijvoorbeeld in Maleisië, Singapore, Thailand, Sri Lanka en Indonesië moet je links aanhouden in plaats van rechts!
- In Nederland toeteren we om aan te geven dat we iemand - netjes gezegd - niet zo aardig vinden. In Azië toeteren ze als waarschuwing, bijvoorbeeld als ze je gaan inhalen. Ook in onoverzichtelijke bochten is het verstandig om je toeter te gebruiken. Dan weet een eventuele tegenligger dat je eraan komt.
- Wees je ervan bewust dat er zomaar een dier de weg op kan rennen of dat er ineens kinderen langs een weg spelen waar je 80 kilometer per uur mag rijden. Je moet dus altijd alert zijn. Rijd gewoon niet te hard. Je kunt dan beter inspelen op een onverwachte situatie, zoals een hond die midden op de weg ligt te slapen.
De staat van de weg
Dat de Nederlandse wegen van uitstekende kwaliteit zijn, dat besef je je pas echt als je in Azië rijdt. Hier zitten de wegen vol met diepe kuilen, ligt er ineens een berg gruis in de bocht of is de weg überhaupt niet verhard. Ook daarom is rustig rijden en alert zijn altijd erg belangrijk.
Het komt ook regelmatig voor dat ze wegen gaan vernieuwen, maar niet compleet afsluiten. Dit betekent dat je een stukje over de volledig verbrokkelde weg moet rijden. Doe dit voorzichtig en laat iemand die achterop zit eventueel afstappen. Als je op je gemak de slechte stukken passeert, komt het vaak wel goed.
Laat je niet opjutten
We hebben onderweg helaas veel ongelukken gezien en in sommige toeristische plaatsen zie je tientallen backpackers rondlopen met schaafwonden, verband om hun been of mitella's. Tja, scooter rijden in Azië gaat helaas nog vaak mis. De belangrijkste oorzaak hiervan is volgens mij roekeloosheid, ofwel: stoer doen. En daarmee bedoel ik harder rijden dan kan of verstandig is, met een te hoge snelheid door bochten gaan en geen rekening houden met de (ongeschreven) verkeersregels en bijvoorbeeld geen voorrang geven aan die grote bus of vrachtwagen.
Dus: hou gewoon je koppie erbij, laat je niet opjutten door anderen en rijd alleen als je je er comfortabel bij voelt. Kijk uit onderweg en neem geen risico's. Want je hebt echt geen zin in een valpartij of ongeluk tijdens je vakantie, toch?
Als er toch iets mis gaat
Natuurlijk kun je een ongeluk(je) niet uitsluiten, hoe goed en veilig je ook rijdt. Veel Aziatische landen staan in de wereldtop als het gaat om verkeersongelukken, dus helaas is het risico altijd aanwezig. Mocht er iets gebeuren onderweg, zorg dan eerst voor de veiligheid van de betrokkenen en regel indien nodig medische hulp. Zorg dat je het alarmnummer van je reisverzekering en zorgverzekering ergens hebt opgeslagen of opgeschreven, zodat je dit makkelijk kunt opzoeken.
Als er schade is aan de scooter, geef dit dan gewoon eerlijk aan bij de verhuurder. Je kunt samen naar een goede oplossing zoeken, bijvoorbeeld dat jij de reparatiekosten vergoedt.
Pech onderweg
Het kan natuurlijk gebeuren dat je pech krijgt onderweg, zoals een lekke band of een scooter die niet meer start. Doordat bijna alle Aziaten zelf een scooter hebben én behulpzaam zijn, duurt het vaak niet lang voordat je hulp krijgt. Ook vind je in ieder dorp - hoe klein ook - een 'scooter garage' voor reparatie en onderhoud.
Tanken
Benzine is in veel Aziatische landen echt goedkoop. Voor een paar euro heb je een volle tank en kun je de hele dag rondrijden! Bij tankstations krijg je vaak de beste prijs, maar er zijn ook altijd wel locals die flessen benzine verkopen. Vooral op de afgelegen plaatsen is dat een uitkomst!
Automatische en semi-automatische scooters
Als je (nog) geen ervaring hebt met scooter of motor rijden, dan is het het makkelijkste om te beginnen met een automatische scooter. Je hoeft dan namelijk niet te schakelen. Ga je in de bergen rijden, dan is een semi-automatische scooter wel handig om de steile wegen vlot op te komen. Hierbij schakel je met je voet. De meeste reizigers hebben ook het rijden op een semi-automatische scooter snel onder de knie.
De leukste scootertochten in Azië
We willen je met al deze info zeker niet ontmoedigen om scooter te gaan rijden in Azië, want het is echt heel leuk en handig. Wel willen we gewoon eerlijk zijn: het is nou eenmaal zo dat er regelmatig ongelukken gebeuren in het verkeer. We hopen dat je met deze tips wat beter voorbereid bent op het scooteren in Azië.
Wij hebben al veel mooie (meerdaagse) scootertochten gemaakt in Azië. De Bolaven Loop vanuit Pakse in Laos, de Ha Giang Loop in het noorden van Vietnam en de Thakhek Loop in Laos zijn echte aanraders. Leuke ééndaagse tochten zijn de kronkelweg van Chiang Mai naar Pai in Thailand en de Hai Van Pass in Vietnam. In onze blogs lees je alles over deze gave roadtrips!
Doen in Pakse Een scootertocht over het Bolaven Plateau
Route, hoogtepunten en tips Alles over de Thakhek Loop
Een onvergetelijke scootertocht Rijd de Ha Giang Loop in het bergachtige noorden van Vietnam
De spectaculaire scooter rit van Chiang Mai naar Pai
Hopelijk heb je iets aan onze tips en adviezen en ga je veel leuke en veilige uurtjes op de scooter tegemoet!