Vliegen over de mysterieuze Nazcalijnen | 4x wat je vooraf wil weten

Djura

De Nazcalijnen zijn misschien wel Peru's grootste mysterie. Vlakbij het stadje Nazca zijn honderden lijnen en tekeningen in het zand gevonden. De lijnen vormen figuren, zoals een aap, condor en een astronaut. Waarom het Nazca volk de lijnen in het zand maakte is nog steeds onduidelijk. Er zijn meerdere theorieën, maar hoe het precies zit weet niemand. Met een klein vliegtuigje vlieg je over het gebied met de tekeningen, zodat je de mysterieuze figuren goed kunt zien. Een bijzondere ervaring! Dit zijn 4 dingen die je wilt weten over vliegen over de Nazcalijnen voor je in het vliegtuigje stapt.

Over de Nazcalijnen

Over een gebied van 450 vierkante kilometer zijn ruim 300 tekeningen gevonden. Vlakbij het dorp Nazca liggen de bekendste figuren, zoals de condor, de aap, de hond en de boom. De lijnen en figuren zijn gemaakt door het volk dat van 200 voor Christus tot 900 na Christus in het gebied leefde. Waarom ze deze lijnen en figuren maakten blijft een raadsel. Er zijn wetenschappers die zeggen dat het iets met astronomie te maken heeft, volgens andere onderzoekers is het onderdeel van religieuze rituelen. Hoe dan ook, de precisie waarmee de lijnen in het zand zijn gezet is fascinerend. Van boven zie je hoe perfect de figuren zijn, hoe hebben ze dat vanaf de grond ooit zo kunnen tekenen?! Sommige figuren zijn wel honderden meters lang! Een vlucht is de enige manier om de bijzondere Nazcalijnen echt goed te kunnen zien. Deze 4 dingen wil je waarschijnlijk wel weten voor je gaat vliegen.

De condor

De spin

#1 Bespaar tijd en geld, boek geen tour

Veel reizigers kiezen ervoor om via hun hotel hun vlucht over de Nazcalijnen te boeken. Wij kregen de tip om zelf met de taxi naar het vliegveld te gaan en ter plekke te boeken. Waarom? Het is goedkoper, want anders pakt je hotel of het tourbureau commissie (verschil in prijs is wel $15 p.p.) en je kiest zelf met welke maatschappij je vliegt en weet direct hoe laat je de lucht in kunt.

We hoorden namelijk genoeg verhalen van mensen die vooraf een vlucht hadden geboekt op een bepaalde tijd, maar soms wel 2 tot 3 uur hebben moeten wachten voor ze eindelijk gingen vliegen. Voor ons pakte het perfect uit dat we nog geen vlucht op voorhand hadden geboekt. De taxi naar het vliegveld was nog geen 2 euro en daarna konden we mooi even gaan 'shoppen'. Zo scoorden we een uitgebreide vlucht (12 figuren + de aquaducten) van zo'n 35 minuten voor 75 dollar per persoon. Als je via je hotel of een tourbureau zo'n vlucht boekt, ben je al snel 90 dollar of zelfs meer kwijt. Daarnaast hingen we een half uur na het boeken in de lucht. Geld én tijd bespaard dus, top!

Door vooraf niet te boeken loop je het risico dat alles vol zou zitten en dat je die dag niet kunt vliegen. Voor de drukste maanden juli en augustus zou je daarom toch kunnen overwegen om vooraf iets te boeken, zeker als je krap zit in je reisschema.

#2 Reispilletje nodig?

Op de ochtend van onze vlucht hadden we er zin in, maar ergens ook niet. We hadden namelijk tientallen horrorverhalen gehoord over hoe wild het er in de lucht aan toe zou gaan en dat veel mensen ontzettend misselijk worden. Overgeven in het vliegtuigje is eerder regel dan uitzondering, als we de verhalen mochten geloven. We wilden heel graag de Nazcalijnen zien, maar onszelf de hele dag niet lekker voelen klonk minder aantrekkelijk.

Maar het viel 100% mee, we hadden nergens last van! We hadden vooraf wel een reispilletje ingenomen en niet ontbeten, maar of dat nou zo'n groot verschil maakt weet ik niet. Het vliegtuigje maakt inderdaad scherpe bochten, zodat je de figuren eerst aan de ene kant en dan aan de andere kant van het vliegtuig kunt zien, maar misselijk werden we niet. Niemand tijdens onze vlucht trouwens. ;-)

De astronaut

De hond

Laat je dus vooral niet teveel opjutten en ga gewoon genieten. Als je weet dat je gevoelig bent voor reisziekte, zorg dan dat je licht ontbijt en neem een pilletje in voor de zekerheid (kan geen kwaad), maar laat zeker niet je angst om ziek te worden de overhand krijgen. Dat zou zonde zijn, want er zijn echt genoeg mensen die gewoon kiplekker uit het vliegtuigje komen.

#3 Neem je paspoort en contant geld mee

Om een boeking te kunnen maken, heb je je paspoort nodig. Daarnaast kun je niet bij alle vliegmaatschappijen met een creditcard betalen. Cash is dus noodzakelijk. Vaak kun je betalen in soles, euro's of dollars. Een klassieke vlucht die je ter plekke boekt zou 60 tot 70 dollar moeten kosten, een langere vlucht met aquaducten 75 tot 90 dollar. Naast de vluchtprijs betaal je altijd 30 soles vliegtax (€7,80) per persoon.

Zonder paspoort mag je de lucht niet in!

De boom en de handen

#4 Vlieg met een betrouwbare maatschappij

In het verleden zijn er wat ongelukken gebeurd met de vluchten over de Nazcalijnen. Niet alle maatschappijen hielden zich aan de veiligheidseisen en dat heeft helaas levens gekost. De laatste jaren zijn er gelukkig geen grote incidenten meer geweest, maar voor je eigen gevoel van veiligheid zou ik toch kiezen voor een maatschappij die goed aangeschreven staat. Op internet vind ik beperkte informatie over de maatschappijen en hun veiligheid, maar Movil Air, Aeronasca en Aeroparacas zouden betrouwbaar zijn.

De aap

Kaartje van alle figuren

De kolibrie

Wij hebben gevlogen met Aeronasca en waren hier hartstikke tevreden over. Ze vliegen met 2 piloten per toestel, waardoor één piloot alle tijd heeft om te vertellen naar welk figuur je kijkt en hoe groot deze is. De uitleg was in het Engels en vooraf en onderweg maakte hij foto's van iedereen. Je zit met slechts 6 personen in een vliegtuigje, iedereen zit bij een raam. Ideaal!

Alle blogs over Peru

Verder lezen?

Misschien vind je dit ook leuk

Peru

De ultieme route door Peru in 3 tot 4 weken

Peru

Wat kost backpacken in Peru?

Peru

Info en tips over de beklimming van Huayna Picchu

Peru

De ultieme gids voor een bezoek aan Machu Picchu

Peru

De verschillende onderdelen van Machu Picchu uitgelegd

Peru

Tickets voor Machu Picchu

Even voorstellen

Hi, wij zijn Ronny & Djura

Gek op reizen, vrijheid en onze bus Bruno. Hoe minder vastigheid, hoe beter! Daarom zijn we sinds 2022 fulltime op pad en parttime aan het werk als digital nomads. Een droomleven! Want dromen zijn er om na te jagen, toch?

Leer ons beter kennen