Over onze 6 weken in Nederland en nieuwe reisplannen | Persoonlijke update

Ons leven is één groot rollercoaster dit jaar. En dat bedoelen we op een positieve manier. Het gaat snel, het is spannend en vooral onwijs leuk! In oktober kwamen we thuis na 5 maanden roadtrippen door Scandinavië met onze topbus Bruno. Weken vol gezelligheid met vrienden en familie volgden en stilletjes aan werden nieuwe reisplannen steeds concreter. Nog een paar dagen en dan stappen wij weer het vliegtuig in. Voor het eerst sinds we terug zijn van onze wereldreis gaan we weer naar verre bestemmingen. Zoveel zin in!

Vanuit ongekende stilte naar het dichtbevolkte Nederland

Voordat we je meer gaan vertellen over onze nieuwe reisplannen: even terug naar begin oktober. We hadden maandenlang genoten van de wonderlijke landschappen en de rust, ruimte en stilte in Scandinavië. We waren gewend geraakt aan:

• Nooit in de file staan
  • Geen rijen bij de supermarkten
  • Altijd meer dan genoeg parkeerplekken voor onze camper
  • Weinig mensen om ons heen
  • Weinig afspraken in onze agenda’s
  • Geen stress en vooral weinig prikkels

Toen we Nederland in reden, was het dan ook weer eventjes wennen. Vooral toen we voor het eerst een supermarkt binnen stapten. Wat een kippenhok, gehaast bij de kassa, drukte bij het parkeren, getoeter op straat en een brij aan mensen. Toch zet je die knop snel om. Nederland is en blijft het meest vertrouwde land voor ons en al snel gingen we weer op in de Nederlandse gewoonten en routines.

De rust konden we wel een beetje vasthouden, doordat we in Bruno op een camping verbleven. Dan heb je toch nog een beetje dat vakantiegevoel! Vooraf dachten we dat 6 weken lang op dezelfde camping wonen misschien wat saai zou zijn, maar we genieten nog elke dag van ons fijne huis op wielen. In de ochtend de vogeltjes horen fluiten, bij elke zonnestraal buiten in onze campingstoelen, de zon onder zien gaan met allerlei mooie kleuren in de lucht. Het campingleven is echt prima, ook in Nederland.

Ook al was er nu het alternatief van slapen in een ‘echt huis’, wij kozen toch voor ons bussie. Dat is voor ons thuis. Waar hij ook staat.

6 weken gezelligheid

Bij onze thuiskomst stond familie direct klaar om bij te kletsen en te kroelen. Een heel warm welkom terug! Naast dat warme en liefdevolle gevoel was er zeker ook trots. We hebben toch maar mooi met die oude bus heel Scandinavië doorkruist! Na het eerste weekend met familie volgde nog veel meer gezelligheid. Borrelen met vrienden, nieuwe huizen bekijken, samen uiteten, de nieuwe kroost vasthouden en nog veel meer.

De rust van Scandinavië proberen vast te houden bleek lastig. Onze agenda’s stroomden in een rap tempo vol. Vooral met gezellige momenten, dat wel! We wisten vooraf al dat we maar een paar weken in Nederland zouden blijven en wilden er graag het maximale uit halen. Zoveel mogelijk leuke dingen doen met onze lieve vrienden en familie. Nou, dat is gelukt! We hebben even geteld en in die 6 weken waren de dagen zonder afspraken op 1 hand te tellen. ;-)

Het is maar goed dat we onze reis naar Jordanië niet nu ook nog hebben gepland. Dat waren we eerst van plan, maar in Zweden kwamen we erachter dat dat eigenlijk gewoon echt niet paste in de planning. Dan was het alleen maar rennen van het ene naar het andere geworden en was het misschien wel ten koste gegaan van het plezier. Dat zou zonde zijn. We bewaren Jordanië voor een ander moment. Dat komt echt wel!

Om toch even weer de rust op te zoeken, gingen we voor Ronny’s verjaardag een paar dagen naar Texel. Heerlijk uitwaaien aan zee, fietsen door het duinlandschap en natuurlijk de bus versieren en taart eten op Ronny’s 34e verjaardag. En stiekem wilden we ook gewoon weer heel graag even met Bruno weg. Het touren in onze bus is een heerlijk gevoel dat we al snel gingen missen.

Daarnaast stopten we heel wat uurtjes in het maken van een fotoboek van onze Scandinavië reis. De fantastische herinneringen die we hebben gemaakt verdienen het om te worden vastgelegd. Het was lastig kiezen tussen alle foto’s van prachtplekken, maar het is gelukt. Gisteren is ons fotoboek binnen gekomen. Een herinnering voor het leven.

Lees over onze avonturen in Noorwegen

Ontdek waarom wij zijn gaan houden van Zweden

Backpacken in Midden-Amerika

Ondanks de fantastische tijd met Bruno kiezen we ervoor om de komende maanden zonder Bruno op pad te gaan. Niet omdat we het busleven beu zijn (verre van!), maar omdat we graag naar een tropische bestemming met een andere cultuur wilden. Midden-Amerika staat al een tijdje hoog op ons lijstje, maar het is niet echt een regio waar je met je eigen camper doorheen gaat reizen. Bruno mag dus lekker een winterslaap gaan doen in de stalling.

We hebben onwijs veel zin in dit nieuwe avontuur. De zomer opzoeken (30 graden hebben we lang niet gevoeld!), een nieuwe cultuur ontdekken en een diversiteit aan bezienswaardigheden bezoeken. Van jungle tot tempelruïnes en van imposante vulkanen tot sfeervolle steden, Midden-Amerika heeft het allemaal!

Bruno gaan we zeker wel missen. Hij is en blijft ons allerfijnste huisje op wielen. Het voelt dan ook een beetje gek om hem dit weekend op te ruimen en naar de stalling te brengen. Hoe raar het ook klinkt, hij is er echt bij gaan horen en nu gaan we zonder hem op pad. Vinden we het backpacken nog wel leuk of zijn we verknocht geraakt aan reizen met een camper en willen we niet meer anders? We gaan het vanzelf ontdekken, ik ben benieuwd!

Maandag vliegen we naar Mexico. Verder hebben we nog niet echt een plan. We denken dat we na Mexico ook naar Guatemala, Belize, Costa Rica en Panama gaan, maar alles ligt nog open. We zien het wel! Heb je goede tips voor ons? Stuur ze door, vinden we leuk!

Een rollercoaster van een jaar

Bijna al onze spullen verkopen of weggeven, gaan freelancen, een stenen huis opzeggen, een maand wonen in Lissabon, terug naar Nederland voor gezelligheid, een bruiloft en een familieweekje Spanje, dan 5 maanden door Scandinavië, 2 keer een goede ziekenhuisuitslag tussendoor en nu door naar Midden-Amerika. Ons leven is dit jaar één groot rollercoaster. Een rollercoaster van ontzettend gave ervaringen vooral. Alhoewel al die veranderingen en keuzes ook best wat energie vragen, geven ze vooral veel energie en brengen ze ons veel plezier en geluk. Iedere keer blijven we zitten voor nog een rondje!

Lees meer persoonlijke updates

Verenigde Staten+1

Made it: wij zijn in Alaska!

Verenigde Staten

100 dagen met onze camper in Amerika

Dwars door Amerika: 15 dagen, 11 staten & 3.975 kilometer

De voorbereidingen voor onze reis door de VS, Canada en Alaska

Onze hoogtepunten en uitdagingen in 2023

Verenigde Staten

Aankondiging: de roadtrip van ons leven