Het beste van Bryce Canyon National Park in één hike | Sunset Point, Navajo Loop, Queen’s Garden Trail en meer

Na 2,5 maand highlight-hoppen door de woestijnstaten van de Verenigde Staten - Arizona en Utah - waren we eigenlijk een tikkeltje rotsformatie- en woestijnmoe. Toch gingen we naar Bryce Canyon National Park en daar kregen we geen spijt van. We combineerden verschillende uitzichtpunten en trails met elkaar tot één hike en zagen zo het beste van Bryce National Park. Lees ons blog voor alle details en praktische tips voor jouw bezoek aan Bryce Canyon National Park!

De hoodoos in Bryce

Bryce Canyon National Park staat bekend om de ‘hoodoos’. Deze term kent volgens mij geen Nederlandse vertaling, maar het zijn lange, dunne pinnen van rotsen. Hoodoos ontstaan door erosie en de beste plek om ze te spotten is Bryce National Park, want daar staan er duizenden!

Vooral in het hoofddeel van Bryce - Bryce Amphitheater - zie je gigantische aantallen hoodoos. Met diverse uitzichtpunten over al die hoodoos, zoals Sunset Point en Sunrise Point, en allerlei wandelroutes in de canyon is dit het meest bezochte deel van Bryce Canyon National Park.

Bryce National Park behoort tot Utah’s Mighty 5. Daarmee worden de 5 beroemde nationale parken in Utah bedoeld. De andere parken die tot Utah’s Mighty 5 behoren zijn Zion National Park, Capitol Reef National Park, Arches National Park en Canyonlands National Park.

De Figure-8 Combination Hike in Bryce NP

Het leek ons tof om zowel vanaf de uitzichtpunten de hoodoos te bekijken als ertussen te lopen. Daarom stelden we een hike samen die verschillende uitkijkpunten en trails met elkaar combineert tot één langere hike. Later zagen we in de parkfolder dat deze hike ook echt bestaat! Het is The Figure 8 Combination. Dit zijn de hike-statistieken:

• Start- en eindpunt: Sunset Point
  • Route: Sunset Point > Navajo Loop (kant van Two Bridges) > Peekaboo Loop > Queen’s Garden Trail > Sunrise Point > Rim Trail > Sunset Point
  • Afstand: 10,3 kilometer
  • Hoogtemeters: 480 meter
  • Moeilijkheidsgraad: gemiddeld
  • Benodigde tijd: 4 tot 5 uur
De beroemde Wall Street op de Navajo Loop Trail is alleen open in de zomer. Alhoewel wij het begin mei al best zomers vinden, begint het zomerseizoen in Bryce toch echt later. ;-) Tijdens ons bezoek was Wall Street daarom nog afgesloten en liepen wij de Navajo Loop aan de kant van de Two Bridges.

Sunset Point

Het is nog koud als we iets voor 8 uur ‘s ochtends Bryce inrijden. Dit gebied ligt op zo’n 2.300 meter boven zeeniveau en ook al is het begin mei, afgelopen nacht hebben we nog wat lichte vorst gehad. Dat voelen we nog wel, het is koud! Toch is het fijn om vroeg in het park te zijn, want het is nu nog lekker rustig. We kunnen zo doorrijden bij de ingang en makkelijk een parkeerplek vinden bij het Bryce Amphitheater. Fijn!

We starten onze hike bij Sunset Point. Dit uitzichtpunt ligt op een paar honderd meter van de parkeerplaats en geeft direct uitzicht op de duizenden hoodoos in de Bryce Canyon. We waren vooraf een beetje sceptisch - verwend, maar we hebben inmiddels al zoveel rotsformaties gezien in Amerika - maar worden toch verrast door dit uitzicht. De zachte kleuren oranje, roze en wit zorgen voor een fantastisch geheel. Echt mooi!

Laten we maar gauw aan de hike beginnen, want dan warmen we vast op! We dalen gelijk af en lopen rustig de canyon in. Na enkele minuten komen we al langs Thor’s Hammer, een rotsformatie die lijkt op - je raadt het al - een hamer. De Amerikanen zijn er nogal fan van om alle formaties die ook maar een beetje ergens op lijken een naam te geven. Vervolgens worden dat dan ineens points-of-interest. Fascinerend volkje is het wel hoor. ;-)

Helaas is de Wall Street kant van de Navajo Loop nog gesloten - dit is dé beroemde fotospot van het park - en dus lopen wij via de kant van de Two Bridges. Achteraf gezien blijkt dat helemaal geen teleurstelling, want ook hier heb je eenzelfde kronkelend wandelpad naar beneden tussen twee hoge, oranje gekleurde wanden. Het schijnt in Wall Street altijd enorm druk te zijn en wij lopen hier met slechts een paar andere mensen. Volgens mij hebben we dus niks gemist aan Wall Street!

Na de afdaling komen we in een bebost deel van de canyon en hebben we om ons heen continu hoodoos en rotswanden. Een mooi begin van de hike!

Peekaboo Loop

Als we bij de kruising met de Queen’s Garden Trail komen, volgen we de bordjes richting de Peekaboo Loop. Het wordt aangeraden om dit rondje van bijna 5 kilometer met de klok mee te lopen en dus slaan wij braaf linksaf bij het begin van de Peekaboo Loop. Het pad begint met een stevige klim, waardoor we het bos achter ons laten en opnieuw tussen de hoodoos komen.

Het is erg leuk om nu tussen de hoodoos te lopen. De kleuren van dit landschap zijn prachtig en het blijft bijzonder om tussen deze tientallen meters hoge rotsformaties te lopen. En wat zijn het er veel. Ongekend!

De Peekaboo Loop geeft zo een heel ander perspectief op het landschap dan je vanuit de hoger gelegen uitzichtpunten hebt. Het is best een vermoeiend rondje, want er zitten aardig wat klimstukjes in. Daarbij merken we aan ons gehijg dat we op hoogte zijn. Altijd even wennen voor je lijf.

Queen’s Garden Trail

Bijna 3 uur na onze start staan we opnieuw op de kruising tussen de Navajo Loop en de Queen’s Garden Trail. Nu volgen we de laatstgenoemde om zo via een andere route dan op de heenweg terug naar boven te komen. Het is inmiddels einde ochtend en veel drukker op het pad dan toen wij heen liepen. Het loont dus zeker om je wekker vroeg te zetten als je naar Bryce gaat!

Ook de Queen’s Garden Trail is een mooie route waarbij je tussen de hoodoos loopt. Het pad dankt zijn naam aan de hoodoo die op de Britse Queen Victoria zou moeten lijken, maar dat vinden wij eerlijk gezegd een lachertje. Daarvoor hoef je de Queen’s Garden Trail dus niet per se te doen. Je doet het voor het mooie landschap waar je in loopt.

Het laatste stuk van de Queen’s Garden Trail moeten we onze kuiten nog één keer aan het werk zetten om de canyon uit te komen. In de laatste paar honderd meter hebben we al diverse plekken met uitzicht over de canyon en dat is opnieuw waanzinnig. Minstens net zo mooi als het uitzicht vanaf Sunrise Point.

Sunrise Point

De Queen’s Garden Trail eindigt bij Sunrise Point. Ook hier heb je een geweldig uitzicht op de hoodoos die Bryce typeren. Het is inmiddels wel erg druk en wij blijven hier niet te lang hangen. We hebben net al uren van de hoodoos kunnen genieten, in alle rust.

Rim Trail

We sluiten de hike af met een stukje van de Rim Trail. Dit vlakke, geasfalteerde pad loopt langs de gehele Bryce Canyon, van Fairyland Point tot Bryce Point. (17,7 kilometer) Wij pakken enkel het stukje tussen Sunrise Point en Sunset Point mee en volgens mij is dat direct één van de beste delen van de Rim Trail. De kleuren van Bryce blijven ons verwonderen. Het is zo mooi. Veel mooier dan we gedacht hadden!

Onze ervaring in Bryce National Park

Na geweldige bezienswaardigheden met kloven en rotsformaties zoals Monument Valley, de Grand Canyon, Observation Point in Zion, Boynton Canyon in Sedona, de Cardiac Canyon in Page en Canyonlands National Park, dachten wij dat we de hoogtepunten wel gezien hadden in deze regio. Maar wat zijn we blij dat we Bryce toch bezocht hebben. Het park heeft ons echt positief verrast! De hoeveelheid hoodoos en de kleuren in het landschap zorgden voor schitterende vergezichten en maakten indruk.

Wij vonden Bryce leuker dan Zion National Park en Arches National Park (ook in Utah). Canyonlands blijft onze favoriet van Utah’s Mighty 5, maar Bryce is een hele goede tweede!

Handige tips en info voor jouw bezoek aan Bryce Canyon National Park

• Bryce ligt op zo’n 2.300 meter boven zeeniveau en kent aardig wat sneeuw en ijs in de wintermaanden. Het duurt best lang voordat al die sneeuw smelt en sommige trails en wegen zijn in de winter en vroege lente dan ook nog dicht. Als de sneeuw eenmaal begint te smelten, ontstaat er eerst veel modder in Bryce Canyon. Eind maart en begin april staan daarom ook wel bekend als het ‘modderseizoen’. Eind april en begin mei vinden wij een ideale periode voor een bezoek aan Bryce, omdat het dan nog niet te druk is. Het nadeel is wel dat Wall Street dan nog niet open is. Vanaf eind mei neemt de drukte snel toe en dat doet vaak af aan je ervaring. September en begin oktober zijn ook goede momenten voor een bezoek aan Bryce.
  • Van april tot oktober kun je gratis gebruikmaken van de Bryce Amphitheater Shuttle. Deze pendelt tussen het visitor center en de uitzichtpunten aan het Amphitheater. Het is echter niet verplicht om de shuttle te gebruiken. Je mag ook gewoon zelf van A naar B rijden, maar in het piekseizoen kan het wel lastig zijn om te parkeren gedurende de dag.
  • Bryce is - in tegenstelling tot sommige andere nationale parken in de VS - compact en heel goed te bezoeken in één dag. Reken ongeveer een halve dag voor het verkennen van Bryce Amphitheater. Vervolgens kun je nog doorrijden via de Southern Scenic Drive of een kijkje nemen bij Mossy Cave in het noorden van het park.

Meer over reizen door de Verenigde Staten

Verenigde Staten

Hoe Grand Teton National Park ons hart veroverde

Yosemite National Park bezoeken: dit wil je zien en moet je weten

Chesler Park Loop: een lange hike in The Needles District van Canyonlands National Park