Je camper verschepen naar Noord-Amerika | Alles wat je moet weten
Stel je voor: je rijdt over eindeloze highways, door de ruige bergen van Canada en dwars door de nationale parken van de VS. Je eigen camper, je eigen route. De ultieme roadtrip. Maar voordat je aan zo’n avontuur kunt beginnen, moet je je camper eerst verschepen naar Noord-Amerika. Hoe werkt dat precies? Welke havens en verschepingsmethodes zijn er? Wat kost het en waar moet je op letten? In dit blog delen we onze ervaring met het verschepen van een camper naar de VS en Canada, plus handige tips om het proces zo soepel mogelijk te laten verlopen.
- Waarom je je camper wilt verschepen
- RoRo of container?
- Meest gebruikte havens voor camper verscheping in Noord-Amerika
- Welke maatschappij kies je?
- Wat kost het verschepen van je camper naar Noord-Amerika?
- Aanleveren van je camper voor verscheping
- Het papierwerk
- Handig om te weten
- De moeite waard
Waarom je je camper wilt verschepen
Als je gek bent op de vrijheid van het reizen met een camper én van natuur houdt, dan zijn de Verenigde Staten en Canada absolute droombestemmingen. Deze landen lenen zich bij uitstek voor een eindeloze roadtrip. Rijd langs wereldberoemde plaatsen zoals de Grand Canyon en Yellowstone en onontdekte parels als Cardiac Canyon en The Wave. Wij toerden 10 maanden door Noord-Amerika, met onze eigen campervan Bruno, en hadden de tijd van ons leven.
Je kunt natuurlijk ook een camper huren, maar als je in bent voor een lange reis van enkele maanden, dan is verschepen je beste keuze. Niet alleen omdat camperhuur vrij duur is in Noord-Amerika, maar ook omdat het veel avontuurlijker is om met je Nederlandse kentekenplaat aan de andere kant van de plas rond te rijden!
RoRo of container?
Als je je gaat verdiepen in het verschepen van een camper naar Noord-Amerika, dan stuit je al snel op de keuze voor RoRo of in een container. RoRo staat voor ‘roll on, roll off’. Dit zijn enorme schepen waar voertuigen door het personeel op en af worden gereden.
Vervoer in een container is de andere mogelijkheid, alhoewel dit vanwege de hoogte van containers voor de meeste campers geen optie is. Een reguliere container is namelijk 2,59 meter hoog en een zogenaamde high cube 2,89 meter. Van binnen is de container minder hoog - dat scheelt zo’n 30 centimeter - en de containerdeur is nog eens 10 centimeter lager. Een voertuig hoger dan 2,56 meter krijg je dus niet zonder slag of stoot een container in. Een 4x4 voertuig met daktent of een kleiner buscampertje kunnen wel prima in een container verscheept worden.
Voor ons viel de optie ‘container’ daarom direct af. Heb je wel een keuze, houd dan rekening met de voor- en nadelen van elke verschepingsmethode.
RoRo
- Eenvoudig proces bij het wegbrengen en ophalen in de haven
- Minder tijd nodig voor laden en lossen, waardoor je je camper minder lang kwijt bent
- Goedkoopste optie om 1 voertuig te verschepen
- Kans op schade bij het in- en uitrijden
- Risico op diefstal van spullen in je camper (je geeft de sleutel af)
Container
- Na vergrendeling van je camper in container kan niks of niemand erbij (geen diefstal risico)
- Meer beschikbare routes dan bij RoRo
- Mogelijkheid tot delen van een container met ander voertuig en dus lagere kosten
- Omslachtig proces van laden en lossen, waardoor dit vaak langer duurt
- Vertrek- en aankomstdata minder betrouwbaar dan bij RoRo
Meest gebruikte havens voor camper verscheping in Noord-Amerika
Voor een verscheping met een RoRo-schip zijn Antwerpen en Hamburg veel gekozen havens. Beide havens staan goed aangeschreven voor RoRo, dus je kunt hier simpelweg kiezen voor de haven die het dichtst bij is voor je.
In Noord-Amerika is de Canadese haven in Halifax het populairste qua verscheping. Deze haven heeft een sterk track record op veiligheid en is niet al te massaal, waardoor het ophalen en wegbrengen vaak soepel verloopt. Wil je liever naar de VS verschepen, dan heeft Baltimore de voorkeur. Qua papierwerk en doorlooptijd presteert deze haven het beste aan de oostkant van de Verenigde Staten.
Natuurlijk zijn er veel meer opties voor het verschepen van je camper, zoals Brunswick (zuidoost VS) of Los Angeles. (westkust VS) Verschepen naar de westkust is alleen veel prijziger, omdat de boot dan helemaal door het Panamakanaal moet. Met de lage brandstofprijzen in de VS, kun je beter rijdend het land doorkruisen. Is nog een mooie roadtrip ook. Wat dacht je van Route 66 voor een beetje nostalgie? ;-)
Welke maatschappij kies je?
Er zijn diverse aanbieders voor het verschepen van je voertuig. Seabridge, IVSS en SCL Rotterdam zijn de bekendste, maar wij zijn verder gaan kijken dan dat. Over al deze maatschappijen lees je namelijk ook best wat negatieve verhalen. Slechte communicatie, onduidelijkheid bij het ophalen of wegbrengen, er alleen voor staan. Wij vinden het verschepen van ons huis op wielen - want dat is Bruno! - best spannend en hebben het liefst een organisatie die ons bijstaat gedurende het proces.
Na wat uurtjes online zoeken komen we uit bij Hamburg Overlander Shipping. Een organisatie met een klein team, maar met jarenlange expertise op het gebied van campers verschepen. Zij helpen je met het gehele proces, verschaffen duidelijke instructies voor het ophalen en wegbrengen en als je verscheept van of naar Hamburg, dan zijn ze zelfs ter plaatse om je te begeleiden. Dat klonk heel fijn voor ons!
Toen daarna ook nog bleek dat zij als één van de weinige een verzekering aanbieden waarbij niet alleen je camper, maar ook de spullen in je camper zijn gedekt tegen schade of diefstal, was voor ons de kogel door de kerk. Achteraf blijken de verhalen over diefstal geen mega uitzonderlijke gevallen, want we hebben daadwerkelijk mensen ontmoet op de reis waarbij het hele busje was leeggehaald. Een bevestiging voor ons dat zo’n verzekering een must is.
Wij maakten gebruik van Hamburg Overlander Shipping voor zowel de verscheping naar Baltimore als de terugreis vanuit Halifax naar Antwerpen. Naast de verzekering zijn we ook om andere redenen blij met onze keuze. Zo moesten we onverwachts de datum van onze verscheping aanpassen en dat regelden zij direct voor ons. Daarnaast wisten wij altijd precies wat de bedoeling was, hadden we geen onverwachte extra kosten en hoefden we ons geen zorgen te maken over diefstal en schade. Het was heel fijn om onze camper in Hamburg af te geven onder leiding van iemand die precies weet hoe het in elkaar steekt en goede contacten heeft op de haven, mocht er toch iets zijn.
Het blijft een spannend proces, maar goede begeleiding en hulp scheelt dan een slok op een borrel. Wij raden Hamburg Overlander Shipping dus met volle overtuiging aan. Als wij ooit nog eens gaan verschepen (wie weet…), dan kloppen wij zonder twijfel opnieuw bij hen aan.
Wat kost het verschepen van je camper naar Noord-Amerika?
De totale kosten voor het verschepen van een camper bestaan o.a. uit:
- Transportkosten, gebaseerd op de inhoud van je voertuig in m3
- Haven- en douanekosten van zowel de vertrek- als de aankomsthaven
- Verzekering
Vanzelfsprekend is het verschepen van je camper naar Halifax goedkoper dan naar de westkust van de Verenigde Staten. Daarnaast heeft elke haven zijn eigen toeslagen, waardoor de ene route duurder kan uitpakken dan de ander. Vraag altijd meerdere offertes op voor verschillende routes, zodat je kunt bepalen wat het gunstigste is.
Neem bij het vergelijken ook de prijzen van vliegtickets mee. Jij moet er immers later achteraan vliegen. Zo kun je meestal goedkoper vliegen naar Baltimore dan naar Halifax bijvoorbeeld.
Uiteindelijk hebben wij per verscheping een bedrag tussen de €3.500 en €3.900 betaald. Dit is voor een camper van 6 meter lang en inclusief alle haven- en douanekosten en de verzekering.
Aanleveren van je camper voor verscheping
Je mag spullen meenemen in je camper als deze op de boot gaat, maar de camper moet op het oog leeg lijken. Dat betekent dat alles in gesloten kasten opgeborgen moet worden. Het is overigens niet toegestaan om medicatie, een gevulde gasfles of alcohol in je camper mee te transporteren naar Noord-Amerika. Daarnaast moet alles zeewaardig dicht zitten, zodat het niet kapot gaat of door je hele camper ligt door het deinen van de boot.
Waardevolle spullen, zoals een drone, camera en laptops, zijn niet gedekt in je verzekering en moet je dus zelf meenemen als je met het vliegtuig naar Noord-Amerika reist. Dat wil je overigens ook niet, want deze spullen zijn diefstalgevoelig en helaas komt het nog weleens voor dat er iets verdwijnt uit campers die verscheept worden.
Op advies van Hamburg Overlander Shipping hadden wij een ‘inventory list’ gemaakt waarin de aanwezige spullen in de camper opgesomd werden. Bij het afleveren hebben we foto’s gemaakt - van de binnen- en buitenkant - zodat we bij eventuele schade of diefstal bewijs hadden van de staat waarin we de camper hebben ingeleverd. Gelukkig is alles goed gegaan, zowel op de heen- als terugweg.
Het papierwerk
Als je met een partij zoals Hamburg Overlander Shipping verscheept, dan hoef je niet veel bezig te houden met papierwerk. Zij vragen een EPA voor je aan als je naar de VS verscheept en een lokale agent regelt het papierwerk ter plaatse. Als je bericht krijgt dat je je camper kunt gaan halen, dan is de administratieve rompslomp al geregeld. Fijn toch!
Handig om te weten
Tot slot is het nog fijn om dit te weten over het verschepen van je camper:
- De planning van de schepen is niet zo in beton gegoten als bij andere vormen van transport. Zie de geplande vertrekdatum als een streven en houd rekening met vertragingen. Als je in de gelegenheid bent om je vliegtickets en accommodatie pas te boeken als het schip vertrokken is vanuit Europa, dan heb je minder kans dat je in Noord-Amerika in een dure Airbnb wortel staat te schieten, omdat de boot ineens een week vertraagd is.
- Er wordt geadviseerd om je verscheping 2 tot 4 maanden van tevoren te reserveren, afhankelijk van de haven die je kiest en de populariteit van deze route. Je reservering is echter niet zo definitief als je misschien zou denken. Totdat het schip daadwerkelijk vertrokken is met jouw camper erop, kun je je boeking nog wijzigen of zelfs annuleren. Je betaalt pas voor de verscheping na het vertrek van de boot.
- Je kunt precies volgen waar het schip is met de app MarineTraffic. Erg leuk om in de gaten te houden!
De moeite waard
Laat je niet ontmoedigen door dit uitgebreide artikel met voorbereidingen voor het verschepen van je camper naar Noord-Amerika. Ja, het is even regelen. Maar geloof ons: elke hobbel in het proces is het dubbel en dwars waard. De landschappen van Noord-Amerika zijn adembenemend, deze landen bieden alle kampeerfaciliteiten die je nodig hebt én je rijdt gewoon met je eigen camper aan de andere kant van de plas. Episch, toch?!
Onze roadtrip door Noord-Amerika met ons zelf omgebouwde busje uit 1985 was de mooiste reis uit ons leven. Hopelijk hebben we je een stapje verder geholpen in jouw voorbereidingen door onze ervaringen en tips met betrekking tot camper verscheping te delen. Zet de stap, doe het. Je gaat het nooit meer vergeten!